روش های تقویت هوش کلامی-زبانی دانش آموزان

تقویت هوش کلامی-زبانی

نقش هوش کلامی در موفقیت افراد

از آنجایی که هوش کلامی-زبانی یکی از زمینه های هوشی است که، در موفقیت افراد چه در زندگی کاری و چه در زندگی شخصی نقش بسیار مهمی دارد،تقویت این زمینه هوشی برای تمام دانش آموزان توصیه می شود.

هوش کلامی یکی از منابع آزمون تیزهوشان

از طرفی اگر تمایل دارید فرزند شما در آزمون مدارس تیزهوشان(سمپاد) عملکرد بهتری داشته باشد حتما زمینه ی هوشی کلامی-زبانی او را که یکی از منابع اصلی این آزمون به شمار می رود، تقویت کنید.

روش های تقویت هوش کلامی-زبانی

روش های زیر برای تقویت هوش کلامی-زبانی دانش آموزان پیشنهاد می شود:

1-فعالیت های خوانداری و نوشتاری

یک دفتر شعر بخرید و از دانش آموز بخواهید که هر هفته یک شعر را انتخاب کند  و آن را حفظ کند. در گام بعدی شعری را که حفظ کرده است را در دفتر بنویسد و نتیجه ای که از آن شعر گرفته می شود را در انتهای شعر یادداشت کند.

 مثال: روزی ز سرسنگ عقابی به هوا خواست** وندر طلب طعمه پر و بال بیاراست شعری از ناصر خسرو قبادیانی است. این شعر در رابطه با تکبر و غرور کاذب است انسان به هر درجه ای رسید نباید مغرور شود و ..  

2-بازی با کلمات

  بازی هایی که در ارتباط با کلمات و جمله سازی مانند جدول کلمات متقاطع، پانتومیم،‌ مسابقه گزارشگری، نمایش های بداهه، بازی با کلمات بهم ریخته، مشاعره و جمله سازی بازی هایی هستند که به تقویت زمینه هوشی کلامی-زبانی دانش آموزان کمک می کند.

3-مطالعه کتاب های غیردرسی

برای تقویت زمینه هوشی کلامی-زبانی باید در برنامه روزانه دانش آموز مطالعه وجود داشته باشد. اجازه دهید دانش آموز کتابی که به آن  علاقه دارد را برای مطالعه انتخاب کند و از تحمیل کتاب های مورد علاقه خودتان خودداری کنید. به هر اندازه کتاب های بیشتری مطالعه کند دایره لغات دانش آموز افزایش می یابد و با لغت های جدید بیشتری آشنا می شود.

4- شرکت در برنامه ها

یکی از اثربخش ترین روش هایی که باعث تقویت زمینه هوشی کلامی-زبانی در دانش آموزان می شود، حضور در محیط هایی است که با این زمینه هوشی مرتبط هستند.شما می توانید برای تقویت زمینه هوشی کلامی-زبانی دانش آموزان آنها را در برنامه هایی مثل کتابخوانی،شب شعر و نمایشنامه خوانی شرکت دهید.

5-شبکه معنایی کلمات

با استفاده از شبکه معنایی کلمات داستان های کوتاه بنویسند.شبکه معنایی به این شکل است که ابتدا پنج کلمه انتخاب کنند.سپس کلمات مرتبط با آن پنج کلمه را بنویسند و در پایان با استفاده از آن کلمات یک داستان کوتاه نگارش کنند.

به طور مثال شبکه معنایی کلمه تابستان کلماتی است که مرتبط با این کلمه هستند یا وقتی ما کلمه تابستان را می شنویم چه کلماتی به ذهنمان می آید.

تابستان : هوای گرم-بستنی-شنا-تعطیلی مدرسه-کولر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *