استعدادیابی کودکان+هوش ریاضی-منطقی

هوش ریاضی-منطقی چیست؟

تعریف هوش ریاضی- منطقی (Logical – mathematical intelligence)

این هوش شامل توانایی استفاده از دلیل و برهان، حل مسئله، آموختن با کمک اعداد، پردازش اطلاعات نظری و تحلیل روابط علت و معلولی است. افراد با هوش ریاضی- منطقی بالا معمولاً به روش های و به صورت خطی و منطقی فکر می کنند. آن ها ممکن است در حل مسائل ریاضی به صورت ذهنی و حل معماهای فکری مهارت داشته باشند.

بیشتر آزمون های سنتی هوش در نسخه های اولیه بر پایه هوش ریاضی-منطقی بودند. از طرفی سیستم آموزش سنتی هم بر مبنای هوش ریاضی-منطقی پایه گذاری شده است به خاطر همین موضوع است که دانش آموزانی که در مدارس نمره های بهتری در درس ریاضی میگرفتند به عنوان دانش آموزان باهوش معرفی می شدند که این نظریه توسط آقای گاردنر کاملا رد شد.

از جمله افراد مشهوری که دارای هوش کلامی زبانی بالایی هستند، عبارتند از :

مریم میرزاخانی مارک زاکربرگ احسان قائم مقامی دکتر فضل الله اکبری

    ویژگی ها و مشخصات

    این افراد برای دریافت اطلاعات از دلایل منطقی استفاده می کنند. آن ها دوست دارند با اعداد کار کنند، برای حل مشکلات یک روش منطقی پیدا کنند و همه چیز را دسته بندی و طبقه بندی کنند.

    افراد با هوش منطقی – ریاضی بالا در طول دوران تحصیل از درس های ریاضیات، علوم کامپیوتر، تکنولوژی و شیمی لذت می برند. این افراد روش های آموزش با ساختار منطقی را ترجیح می دهند و در محیط های با انضباط بالا و سازمان یافته بهترین عملکرد را دارند. آن ها قدرت تحلیل و حافظه قوی دارند.

    این افراد از تبدیل ایده های ریاضیاتی و مفهومی خود به اجسام واقعی با کمک دستان خود لذت می برند. پروژه های طراحی با کمک کامپیوتر(مثل طراحی یک سیستم مالی با نرم افزار اکسل)، ساخت دستگاه های الکترونیکی، ابداع اپلیکیشن های کامپیوتری و… از کارهای مورد علاقه این دسته از افراد است.

    افرادی که دارای هوش منطقی – ریاضی بالا هستند اغلب تابع قوانین و روش های از پیش تعیین شده هستند و هنگامی که دیگر افراد از این قوانین و روش های منطقی پیروی نمی کنند، احساس ناراحتی می کنند.

    نیوتن این هوش را به هنگام اختراع دیفرانسیل و انتگرال متجلی ساخت. همین طور انیشتن، در ارائۀ نظریۀ نسبیت خود، از این هوش بهره گرفت.

    ویژگی های دانش آموزانی که هوش ریاضی-منطقی بالایی دارند؛

    *سوال های فراوانی در مورد نحوه کارکرد اشیا مطرح می کند.

    *از بازی با اعداد و ارقام، لذت می برد.

    *از کلاس ریاضی لذت می برد.(در مورد کودکان پیش دبستانی از شمردن اعداد و سایر کارهایی که می توان با اعداد و ارقام انجام داد، لذت می برد)

    *ریاضیات و بازی های کامپیوتری برایش لذت بخش است.

    *از شطرنج و سایر بازی های فیزیکی لذت می برد.

    *به حل معماهای منطقی،طنز آمیز علاقه دارد.(در مورد کودکان پیش دبستانی، از گوش دادن به هجویات منطقی لذت می برد.)

    *به طبقه بندی و سایر الگوهای منطقی، علاقه دارد.

    *به انجام آزمایش ها در کلاس علوم یا ساعت بیکاری علاقه نشان می دهد.

    *در مورد تفکر منطقی، به روش پیاژه تبحر دارد.

    *به موضوعات علمی، علاقه نشان می دهد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *