استعدادیابی کودکان+هوش بدنی-جنبشی

هوش بدنی-جنبشی چیست؟

تعریف هوش بدنی-جنبشی (Bodily-kinesthetic Intelligence)

هوش بدنی جنبشی یا هوش اندامی جنبشی –یا هوش حرکتی-جسمانی از سایر نام های هوش بدنی-جنبشی می باشد.

این هوش شامل توانایی حفظ تعادل، آگاهی کامل از وضعیت بدن و سرعت بالا در انجام کارهای بدنی است. این هوش همچنین به استفاده حرفه ای از دست ها در خلق اشیاء نیز ارتباط دارد.

نیز توانایی در به کارگیری کل بدن برای بیان افکار و احساسات (برای مثال از سوی هنرپیشه پانتومیم،ورزشکار و سهولت در به کارگیری دست ها برای ایجاد یا تغییر اشیا مثلا از سوی صنعتگر،مجسمه ساز،مکانیک و جراح).

این هوش مهارت های فیزیکی خاص از قبیل تعادل، هماهنگی،چالاکی،قدرت، انعطاف پذیری،سرعت و همچنین قابلیت های لمسی را شامل می شود.

از جمله افراد مشهوری که دارای هوش بدنی-جنبشی بالایی هستند، عبارتند از ؛

آقای آندرانیک تیموریان آقای رضا عطاران آقای ودود موذن زاده لیونل مسی

ویژگی ها و مشخصات

افرادی که هوش بدنی بالایی دارند، علاقمند به انجام کارهایی هستند که بدن و به خصوص دست آنها را درگیر می‌کند.

افراد در هوش بدنی جنبشی به سه دسته تقسیم می شوند:

گروه اول:

افرادی که قدرت بدنی و تحرک بسیار بالایی دارند و استعداد بالایی در رشته های ورزشی دارند.

گروه دوم:

تحرک کمتری نسبت به گروه دوم دارند و زمانی که با هوش کلامی-زبانی ترکیب شوند و در رشته های هنری مثل بازیگری و اجرا استعداد دارند.

گروه سوم :

تحرک کمتری نسبت به گروه دوم دارند و استعداد بسیار بالایی در ساخت و خلق اشیا با دست دارند.

کسانی که هوش بدنی و جنبشی بالایی دارند ممکن است تنها در یکی از این توانایی‌های فوق قوی باشند، اما برخی دیگر از آن‌ها هر سه توانایی را هم‌زمان دارند.

به‌طورکلی ورزشکاران و هنرمندان دو دسته از افرادی هستند که هوش بدنی و جنبشی بالایی دارند.

تا حالا دقت کردین چرا ما این همه تیم های ورزشی هنرمندان داریم و چرا بعضی از ورزشکاران گرایش به فضای هنری دارند.

ویژگی های دانش آموزانی که هوش بدنی-جنبشی بالایی دارند؛

*در یک یا چند ورزش بسیار خوب عمل می کند.(در میان کودکان پیش دبستانی، نسبت به سنش، از قدرت بدنی بالایی برخوردار است.)

*زمانی که برای مدت طولانی در نقطه ای می نشیند، دائما تکان می خورد و ناآرامی می کند.

*حرکات دیگران را به راحتی تقلید می کند.

* از جدا کردن قطعات وسایل مختلف و گذاشتن دوباره آنها سرجای خود، لذت می برد.

*دست های خود را روی چیزی که می بیند می گذارد.

* از دویدن،پریدن،سوت زدن و فعالیت هایی از این قبیل، لذت می برد.(در مورد افراد بزرگتر،این علاقه را به شکل متعادل تری بروز می دهد، مانند دویدن به سمت کلاس، پریدن از روی صندلی)

*حرف های خود را با احساس و با تن صدای بلند ادا می کنند.

*در کارهای دستی، مهارت زیادی دارد(برای مثال در نجاری، بافندگی و مکانیکی) و به سایر فعالیت های حرکتی، علاقه نشان می دهد.

* هنگام فکر کردن یا کار کردن سایر احساسات فیزیکی را نیز گزارش می کند.

*از کار کردن با گل رس و سایر تجربیات لامسه ای لذت می برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *