تعریف هوش هوش طبیعت گرا (Naturalist intelligence)
هوش طبیعت گرا یا هوش طبیعی آخرین و هشتمین زمینه هوشی است که آقای گاردنر با کمی فاصله نسبت به هفت هوش دیگر معرفی کردند.
هوش طبیعتگرا به معنای توانایی فرد برای برقراری ارتباط با محیط پیرامون خود، شناسایی گیاهان و حیوانات مختلف و طبقه بندی آنها بر اساس شباهت یا تفاوتها است.
هوش طبیعت گرا توانایی تشخیص و جداسازی اشکال غیرزنده(کلکسیون)مانند ماشین،کفش،عینک و…… را نیز شامل می شود.
اجداد ما در گذشته تلاش بسیاری برای شناخت محیط اطرافشان داشتهاند.آنها حیوانات و رفتارهای آنها را شناسایی کرده اند تا بتوانند از خودشان در مقابل حملات احتمالی جانواران خطرناک مراقبت کنند و یا با تامل در فصلها و نشانههایی که خبر از بارندگی یا گرما میدادند، صنایعی مثل کشاورزی و خانهسازی را ایجاد کنند و حتی از گیاهان و خواص آنها برای تهیه دارو یا غذا نیز استفاده کردند. به نظر میرسد هوش طبیعتگرایی که از آن صحبت میکنیم هم باقیمانده و یادگاری از اجدادمان باشد.
از جمله افراد مشهوری که دارای هوش طبیعت گرای بالایی هستند، عبارتند از :
ویژگی ها و مشخصات
یکی از نقاط مشترک افرادی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند با افرادی که هوش اجتماعی بالایی دارند این است که هر دوی آنها ترجیح می دهند خارج از خانه باشند در محیط خارج از خانه احساس بهتری دارند اما افرادی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند تمایل دارند که در طبیعت باشند.
دانش آموزان و کودکانی با این هوش، افرادی عاشق طبیعت و دنیای طبیعی هستند. آنها دوست دارند وقت بیشتری در محیطهای طبیعی بگذرانند و مهارتهای مربوط به آن را یاد بگیرند. آنها در طبیعت احساس آرامش و اطمینان میکنند.
همهی ما بچههایی را میشناسیم که به چیزهای طبیعی علاقهی بسیاری دارند. دانش آموزانی که همه چیز را درباره دایناسورها میدانند. بچههایی که علاقهی زیادی به پروانهها دارند و اطلاعات زیادی را دربارهی آن جمعآوری میکنند. کودکانی که به سگها علاقهمند هستند و احساس نزدیکی و صمیمیت بسیاری با آنها میکنند.
آنها به شدت به چیزهایی که در طبیعت هستند علاقه دارند و در مسیر تبدیل شدن به یک متخصص در آن زمینه قرار دارند.
ویژگی های دانش آموزانی که هوش طبیعت گرای بالایی دارند؛
* در مورد حیوانات اهلی مورد علاقه اش زیاد صحبت می کند یا ترجیح می دهد بیشتر در طبیعت باشد.
*رفتن به طبیعت باغ وحش یا موزه های تاریخ طبیعی را دوست دارد.
*به تشکیلات طبیعی توجه و دقت فراوان دارد.(به طور مثال در طول پیاده روی بیرون از کلاس به کوه ها و ابرها توجه می کند، در محیط های شهری این توجه بیشتر به سمت طرز ساخت مثلا کفش های ورزشی یا انواع اتومبیل هاست.)
*از آب دادن به گیاهان لذت می برد و به گیاهان کلاس توجه می کند.
*دوست دارد در کلاس نزدیک پنجره بنشیند.
*از مطالعه اکولوژی طبیعت گیاهان و حیوانات لذت می برد.
*در کلاس در مورد حقوق حیوانات یا حفاظت از کره زمین صحبت می کند.
*از انجام کارهایی مانند مشاهده پرندگان، جمع آوری پروانه ها و سایر حشرات، مطالعه درختان یا پرورش حیوانات لذت می برد.
*اغلب چیزهایی مانند حشرات گل ها، برگ ها یا سایر چیزهای طبیعی را با خود به کلاس می آورد.
*به موضوعاتی که مربوط به سیستم های زنده است، بسیار علاقمند است، مانند موضوعات زیست شناسی و مسائل محیطی در مطالعات اجتماعی